Blog - augustus 31, 2021
Waarom wel al bij auto’s?
Bij auto's is het al heel gewoon dat er onderhoud gepland wordt op basis van het aantal gereden kilometers. Net als bij een auto, is preventief onderhoud voor C.V. ketels belangrijk om storingen te voorkomen. Waarom wordt er bij C.V. ketels dan nauwelijks gebruik gemaakt van het aantal branduren voor het bepalen van het onderhoudsmoment?
Inzicht nodig
Voor het bepalen van het juiste onderhoudsmoment is inzicht nodig. Inzicht in het aantal uren dat de ketel gedraaid heeft voor verwarming en voor warm water, maar ook of de ketel vervuild is of dat de ketel regelmatig bepaalde waarschuwingen doorgeeft. Tot nu toe was dit inzicht niet eenvoudig beschikbaar.
Monitoring geeft inzicht
Met monitoring maakt insmart ketel informatie gemakkelijk beschikbaar voor installatiebedrijven. Data, zoals branduren, worden op afstand uit de ketel gelezen, aangevuld met de inzichten van de monteur. Op basis van deze informatie kan goed bepaald worden wanneer er preventief onderhoud nodig is.
Zorgt voor slimmer werken
Leuk dit nieuwe inzicht, maar wat levert dit het installatiebedrijf op? Nou, u kunt uw schaarse monteurs veel slimmer inzetten door ze precies op het juiste moment naar een ketel te laten gaan. Zonde natuurlijk als een monteur te vroeg of te laat bij een ketel komt. Op deze manier helpt u met uw bestaande team meer klanten zonder dat u meer storingen krijgt.
Monteur krijgt meer informatie
Het werkt zo: u ontvangt automatisch een onderhoudsmelding wanneer een ketel preventief onderhoud nodig heeft. Daarnaast ziet uw monteur als hij bij een ketel is, in één oogopslag dat hij bijvoorbeeld een verslechterd expansievat moet vervangen of de ionisatiepen moet bekijken.