Blog - juni 1, 2021
Een van de meest interessante vragen is natuurlijk: Wat heb ik er als installatiebedrijf precies aan om gebruik te gaan maken van monitoring?
Monitoring maakt voorspelbaar onderhoud mogelijk.
Met predictive maintenance voor C.V. ketels profiteren installatiebedrijven van 5 voordelen:
Minder vaak langs voor onderhoud
Bij auto’s vinden we het al heel logisch dat er onderhoud uitgevoerd wordt nadat de auto een X aantal kilometers gereden heeft. Voor C.V. ketels ontbrak dit inzicht tot nu toe, maar met monitoring wordt dit mogelijk. Zo kunt u als installateur zien welke ketels veel of weinig gebruikt worden. Wanneer een ketel veel uren maakt op voornamelijk laaglast, zal de ketel eerder schoongemaakt moeten worden, dan een ketel die nauwelijks brandt. Met de C.V. Monitor heeft u als onderhoudsbedrijf hier zicht op en kunt u uw onderhoud baseren op het aantal branduren en/of starts van een ketel.
Minder onnodig uitrijden
Het is zonde om een schaarse service monteur te laten uitrijden voor het (vaak gratis) bijvullen van een systeem. Toch gebeurt dit vaker dan u denkt. Hoe handig zou het zijn wanneer uw klant een waarschuwingsmailtje ontvangt bij lage waterdruk? De klant kan dan kiezen om zelf bij te vullen of een bijvul-monteur in te plannen. Onnodig en ongepland uitrijden door een schaarse service monteur wordt dan bespaard.
Meer gepland uitrijden
Vooral ongeplande bezoeken zijn duur. Bij zaken die we kunnen zien aankomen, ontvangt u een waarschuwingsmelding. Bijvoorbeeld wanneer het expansievat aan het verslechteren is bij een van uw klanten. Het vervangen van het expansievat plant u op een moment dat u uitkomt.
Hogere first time fix
Bij het ontvangen van een storingsmelding ziet u de foutcode. Zo gaan uw monteurs voorbereid op pad en kunt u ervoor zorgen dat de juiste materialen al op de bus liggen. Dit betekent minder herhaalritten.
Hogere klantloyaliteit
De klant zal minder onverwachte storingen ervaren en ontvangt geautomatiseerd relevante berichten van zijn vertrouwde installateur, bijvoorbeeld over wanneer hij moet bijvullen of hoe hij gas kan besparen. In plaats van dat u eens per jaar of twee jaar naar de ketel van uw klant kijkt, houdt u deze met monitoring automatisch elke dag in de gaten. De meeste (85%) van uw klanten zien de voordelen van monitoring, lees daar hier meer over.
Hoeveel kunt u precies verdienen?
In de tijd die uw monteurs besparen, kunnen zij meer klanten helpen. Zo wordt het probleem van krapte op de arbeidsmarkt voor service- en onderhoudsmonteurs wat verlicht en draait u met uw eigen team meer omzet. Hoeveel dit voor uw bedrijf is hangt af van uw huidige onderhoudsabonnementen en waarvoor uw monteurs nu precies uitrijden. insmart helpt u graag om deze berekening met u te maken.